چرا پناهی خبر دریافت حقوق از صداوسیما را تکذیب نکرد؟/آیا پز مبارزه سیاسی با جمهوری اسلامی تنها یک شو برای جلب توجه غربی‌هاست؟

مجله فرهنگی «هفت راه»- گروه سینما: هفته گذشته در خبری (اینجا) برای اولین بار گفتیم که طبق شنیده های خبرنگار ما، در اتفاقی عجیب ظاهرا جعفر پناهی همچنان در حال گرفتن حقوق ماهیانه از سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی است. این خبر به سرعت در رسانه های مختلف بازتاب یافت و به یکی از اخبار اصلی سینمایی تبدیل شد و بسیاری از رسانه ها نیز آمادگی خود را برای انتشار توضیحات پناهی و یا مدیران صدا و سیما اعلام کردند. 

پس از گذشت بیش از یک هفته اما این خبر از سوی هیچکدام از دو طرف تکذیب نشد و حالا سایت خبری مشرق در مطلبی پیگیر این اتفاق شده است. این مطلب را در زیر می خوانید:

(FILES) -- File picture dated Feberuary 18, 2006 shows Iranian director Jafar Panahi posing with his "Jury Grand Prix" silver bear for his movie "Offside" at the 56th Berlinale Film Festival in Berlin. Panahi, a vocal backer of the opposition movement, was arrested along with his family and guests during a raid on his Tehran home, his son said on March 2, 2010. Panahi, his wife and daughter as well as 15 guests were arrested by security agents and taken to an unknown location, the son said, adding that the agents had searched the house and confiscated personal belongings and computers. Many Iranian artists, facing tough censorship under President Mahmoud Ahmadinejad, backed his rival Mir Hossein Mousavi in the June election, which the opposition charged was rigged to keep the hardliner in power. AFP PHOTO/DDP/JOHANNES EISELE -- GERMANY OUT --

هفته گذشته خبری منتشر شد که به سرعت در میان رسانه‌های فرهنگی بازتاب یافت؛ اما با آمدن موج خبری تشییع شهدای غواص عملا پیگیری آن متوقف شد و به نتیجه نرسید، خبری مهم که در میانه‌ی هیاهوی هر روزه‌ی جماعت شبه‌روشنفکر و حامیان رسانه‌ایشان می‌توانست به خوبی ذات و باطن شبه‌روشنفکران پرمدعای ایرانی را بشناساند و نمایان کند.

خبر این بود که اخیرا شنیده شده است که نام «جعفر پناهی» همچنان در لیست تهیه‌کنندگان سازمان صداوسیما قرار دارد و او با وجود فعالیت علیه جمهوری اسلامی و محکومیت قضایی در دادگاه‌های کشور هنوز هم از صداوسیما در حال دریافت حقوق ماهیانه است.

جعفر پناهی دانش‌آموخته‌ رشته‌ کارگردانی دانشکده‌ صداوسیماست و بعد از فارغ‌التحصیلی نیز مدتی مشغول فعالیت در صداوسیمای بندرعباس بوده است. او بعدها به سیاسی‌ترین فیلمساز جشنواره‌ای ایران تبدیل شد و پس از فتنه۸۸ با حکم دادگاه به مدت بیست سال ممنوع‌الفعالیت شد، اما با این وجود وی پس از اعلام این حکم نیز سه فیلم بصورت زیرزمینی ساخت و جوایز مختلفی را هم از جشنواره‌های جهانی دریافت کرد.

نکته جالب توجه در این بین اما این است که جعفر پناهی در جشنواره‌های جهانی به عنوان فیلمساز مبارز علیه جمهوری اسلامی مشهور است و به همین دلیل هم در محافل و جشنواره‌ها همواره برای او یک صندلی خالی در نظر می‌گیرند و برای فیلم‌های عمدتاً ضعیف او جوایز ویژه‌ای کنار می‌گذارند. حالا اما حالا اخباری منتشر شده است مبنی بر اینکه در تمام این مدت او حقوق‌بگیر دولتی‌ترین تریبون رسانه‌ای جمهوری اسلامی بوده است و درواقع با حقوق دولتی ایران علیه خودش مبارزه می‌کرده است و پز زندانی سیاسی می‌گرفته است.

این قطعا از آن دست اخباریست که ورای جذابیت‌های ژورنالیستی صرف از دو جهت بسیار حائز اهمیت است. اول آنکه این خبر و این اتفاق قطعا نشانه‌ایست بسیار مهم و قابل تامل از سیستم عریض و طویل و فشل سازمان صداوسیما که با وجود کمبود بودجه در آن همچنان کسانی به اسم تهیه‌کننده و بدون تولید حقوق ماهیانه دریافت می‌کنند و عجیب‌تر آنکه کرختی و سستی این سیستم عریض و طویل به قدری است که همچنان کسی مانند «جعفر پناهی» نیز در حال دریافت حقوق از این سازمان است و صداوسیمای جمهوری اسلامی هیچ واکنشی در مقابل اقدامات وی و محکومیت قضایی‌اش از خود نشان نمی‌دهد.

آن سوی ماجرا اما نمایش‌دهنده‌ میزان حقانیت شبه‌روشنفکران غرب‌زده‌ ایرانی در ادعاهایشان است. «جعفر پناهی» مهمترین فیلمساز سیاسی ایرانی در طیف شبه روشنفکرها در سال‌های اخیر است. او حالا در مجامع بین‌المللی به صورتی کاذب به نماد فضای بسته‌ی ایران تبدیل شده است  و به همین دلیل هم آثار ضعیف و سطحی‌اش مدام جایزه می‌برد و در کشورهای مختلف به نمایش درمی‌آید. به این معنا اساساً درآمد فراوان او از فروش حق پخش فیلم‌های ضعیفش از همین پز مبارزه با جمهوری اسلامی می‌آید، اما به این دقت کنید که او در تمام مدت مبارزه همواره از حقوق حکومتی‌ترین تریبون جمهوری اسلامی برخوردار بوده، بی‌آنکه خودش درخواستی برای عدم دریافت آن داشته باشد. این نمایش عریان میزان حقانیت شبه‌روشنفکران در مبارزه سیاسی علیه جمهوری اسلامی است. ظاهرا آنها حاضرند حتی پول ماهیانه حکومت را بگیرند اما در ظاهر به عنوان مخالف حکومت شناخته شوند.

به این معنا اساسا پز اپوزوسیونی شبه‌روشنفکران وطنی سراسر یک شو است برای کسب توجه و همچنین درآمد از خارج مرزها. حال برگردیم به سوالی که در تیتر مطرح کردیم. چرا پناهی دریافت حقوق ماهیانه از صداوسیما را تکذیب نمی‌کند؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا