15 معیار برای اینکه بفهمید یک کرم کتاب هستید یا نه؟!

مجله فرهنگی هفت راه – گروه کتاب: چقدر اهل مطالعه‌اید؟ از آنها هستید که شبها تا چند خط کتاب نخوانند امکان ندارد خوابشان ببرد؟ یا از انها که در مترو یا اتوبوس سرپا و در حالی که به دستگیره آویزان هستند هم کتاب می‌خوانند؟ یا شاید هم جزو آن دسته افرادی باشید که در دوران دانشجویی ته مانده جیبشان را داده‌اند کتاب خریده‌اند و بعد سرخوشانه کلی راه را پیاده گز کرده‌اند! اگر اینگونه است، احتمالا شما یک «کرم کتاب»/ bookworm هستید. برای اینکه مطمئن شوید بد نیست این 15 نشانه‌ای را که مگان کیبل در گاردین برای معتادان کتاب یا همان کرمهای کتاب برشمرده بخوانید و با خودتان تطبیق دهید. پیشاپیش امیدواریم شما یک معتاد واقعی باشید، البته معتاد به کتاب!

 
من همیشه معتاد به کتاب بوده‌ام. حس و هیجان لمس کردن کاغذ رمان، بوی کتاب و … اگر بتوانم بدون خیلی چیزها زندگی کنم، قطعاً بدون کتاب نمی‌توانم! نام من مگان است و به اصطلاح «Bookaholic» هستم.اعتیادی که هرکسی به داشتنش افتخار می‌کند.

اما علائم آن چیست؟

1- نود درصد از لیست آرزومندانه ما، در تولد، کریسمس و شاپینگ، کتابی باشد. نیاز به غذا و لباس در هر انسانی وجود دارد اما اینکه به کتاب‌فروشی رفته و با 5 کتاب بدون برنامه‌ریزی فروشگاه را ترک کنید این می‌شود ….

2- گفتگوهای خانوادگی اغلب درباره فیلم و برنامه‌های تلویزیونی است اما به عقیده شما همه چیز به کتاب ختم شده و کتاب میلیون‌ها بار از فیلم و تلویزیون بهتر است. حتی اگر در مورد فیلم هم‌صحبت کنید اشاره‌ای به جمله‌ای از یک کتاب خواهید کرد.

3- دوستان و اطرافیان شما روی دیوار اتاقشان تصاویری از کارکترهای تلویزیونی-سینمایی، شخصیت‌های ورزشی و سلبریتی‌ها نصب می‌کنند اما اتاق شما قفسه‌های کتاب داشته و پوستر کتابی و تصویری از یک نویسنده روی دیوار نقش بسته است.

4- تعداد زیادی کتاب در اتاق‌خواب به صورت رهاشده روی زمین، در قفسه لباس‌ها، داخل کشو، میز آرایش و … رها کرده‌اید! و با خود می‌گویید چه کسی می‌خواهد ببیند؟ چه اهمیتی دارد؟

5- بچه‌ها اغلب لباس‌هایی که عکس هنرپیشه و ورزشکار و … دارد را می‌پوشند اما شما یک لباس معمولی درحالی‌که دفتر یا تبلت خود را زیر بغل زده‌اید به اطرافیان نگاه متفکرانه انداخته و هرکسی که شما را می‌بیند، خیال می‌کند با یک نویسنده روبرو شده است.

6- برخی از بهترین دوستان شما واقعی نیستند. بلکه از داخل کتاب آمده‌اند و با آن‌ها همزاد پنداری کرده و به‌نوعی در تصوراتتان زندگی می‌کنید. قهرمانان درون شما ستارگان سینما و موسیقی نیستند یا شاید اصلاً انسان نباشند! به هر حال ممکن است آن‌ها نویسندگانی باشند که شما شخصیت‌های داستان خیالی خود را با آن می‌سازید و جالب اینکه در مشتتان است.

miler-lagos-book-igloo

7- ذهن شما درگیر شخصیت‌های کتاب شده است مثل هری پاتر، سقوط ستارگان ما و … اما هیچ‌چیزی شما را شادتر از تمام کردن داستان و خواندن تا انتها نمی‌کند. سپس فکر می‌کنید قلبتان شکسته، یا روحتان شفا نمی‌یابد و … تا اینکه کتاب جدید و موردعلاقه خود را بیابید.

8- همیشه به دوستان خود پیشنهاد کتابی می‌کنید. آن‌ها می‌دانند شما بیشتر از بقیه کتاب می‌خوانید و به همین خاطر خودشان را با اخبار و اطلاعات شما به‌روز می‌کنند. چنین اعتیادی واقعاً جذاب است.

9- آیتم‌های موردعلاقه کتابی خود را در اطراف زندگی خود جستجو می‌کنید. مثلاً جنایات سایبری هنگام رفتن به بانک و …

10- برای همه موقعیت‌ها نقل‌قول کتابی در چنته خوددارید. وقتی کسی از یک داستان عشقی برایتان می‌گوید رفرنس کتابی‌اش را شما می‌دهید. مشاوره کتابی بیش از حد می‌دهید و به‌طور مستقیم موضوعات کتابی را مطرح می‌کنید.

11- رؤیاهای عادی ندارید. جهان را بر اساس آنچه در کتاب می‌خوانید تصور می‌کنید.کارکترهای کتابی به خوابتان می‌آیند و خواب کتابی زیاد می‌بینید. هر کاری انجام می‌دهید، مثلاً خوردن سیب مسموم، به این شرط که بگذارند با کتاب تنها باشید!

12- وقتی بزرگ‌شده و بچه‌دار می‌شوید علاقه‌مندید نام بچه‌های خود را از شخصیت‌های کتابی انتخاب کنید: لورا، مگنس، شرلوک و …

13- از زندگی نرمال و خوردن غذا و … دست می‌کشید به این شرط که تمام وقتتان را با کتاب بگذرانید. خورد و خوراک خود را هنگام خواندن یک کتاب مهیج و موردعلاقه فراموش می‌کنید. نمی‌خوابید تا کتاب را تمام کنید و بعد می‌گویید: ارزشش را داشت!

14- خودتان به خودتان پاداش می‌دهید. مثلاً می‌گویید وقتی دو فصل از کتاب درسی را خواندم، یک فصل از کتاب رمان را خواهم خواند. البته دوستانتان بیسکویت، یوتیوب و خواب را ترجیح می‌دهند و شما کتاب موردعلاقه‌تان را!

15- اگر در حال یخ زدن از سرما هستید و جانتان از کفتان می‌رود، اول لباستان را آتش می‌زنید، بعد کفش و کلاهتان را و حتی موهایتان را و در آخر شاید کتابتان را!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا