باز هم «جناح فرهنگی مومن» آخر صف قرار گرفت؛ سر «شبه روشنفکران» سلامت!

مجله فرهنگی هفت راه – گروه کتاب: در حالی که بیش از یک ماه از پایان هفتمین جایزه ادبی جلال می‌گذرد، هنوز جوایز این دوره بطور کامل به برگزیدگان اهدا نشده است.

جایزه ادبی جلال با 110 سکه، گرانترین جایزه ادبی ایران حساب می‌شود که پیش از برگزاری هفتمین دوره آن سخنانی درباره کاهش تعداد سکه‌هایش هم بود اما نهایتا قرار شد همان 110 سکه به برگزیدگان اهدا شود؛ اتفاقی که تا کنون به تمامی رخ نداده و نیمی از برگزیدگان به جوایز خود نرسیده‌اند.

البته مهدی قزلی رییس بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و دبیر این دوره از جایزه جلال در گفتگویی اعلام کرد: قطعا جوایز همه برگزیدگان این دوره از جایزه جلال آل احمد تا پایان سال به آنها اهدا خواهد شد.

وی با بیان اینکه جوایز 3 برگزیده هفتمین دوره جایزه جلال آل احمد اهدا شده است، اظهار داشت: ابوتراب خسروی، مردعلی مرادی و حسین پاینده 3 برگزیده ای هستند که جوایز آنها اهدا شده؛ البته این جوایز نیز در طول یک روز به این سه نفر داده نشده است.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان خاطر نشان کرد: جوایز محمدمهدی بهداروند، علی‌اصغر گرجی‌زاده، محمدکاظم مزینانی نیز نهایتا تا پایان سال اهدا خواهد شد.

نکته جالب توجه اما ترتیب تحویل این جوایز به برگزیدگان است که ظاهرا در انجام آن ترتیب خاصی جز راضی نگه داشتن روشنفکران و اولویت دادن به آنها در نظر گرفته نشده است. ابوتراب خسروی که یکی از برگزیدگان مشترک بخش رمان بوده (و البته در بخش داستان کوتاه این دوره جزو داوران هم بوده است!) جایزه‌اش را تحویل گرفته است ولی دیگر برگزیده این بخش یعنی محمدکاظم مزینانی جایزه‌اش را نگرفته است. علاوه بر خسروی، مردعلی مرادی نیز که جزو نویسندگان طیف روشنفکر محسوب می‌شود جایزه‌اش را گرفته و حسین پاینده -برگزیده بخش نقد ادبی- که خود در هفتمین دوره جایزه جلال عضو هیات علمی بوده است هم دیگر دریافت کننده جایزه بوده است.

نحوه و ترتیب تحویل دادن جوایز نیز به یکی دیگر از اتفاقات قابل توجه هفتمین دوره جایزه ادبی جلال تبدیل شد تا اصرار و اهتمام عجیب برگزارکنندگان این دوره بر حمایت از روشنفکران و در اولویت قرار ندادن جناح مومن فرهنگی شاهدی دیگر هم پیدا کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا