اتفاق مشابه همه دولت ها؛ کانون کارگردانان بازهم نگران شده اند!

مجله فرهنگی «هفت راه»- گروه سینما: اتفاقی که در دولتهای پیشین نیز روی داده بود بازهم اتفاق افتاد. کانون کارگردانان سینمای ایران در نامه‌ای خطاب به رییس جمهور از وضعیت حال و آینده سینمای ایران ابراز نگرانی کرد.

112212

به گزارش سینماپرس، در متن این نامه خطاب به حسن روحانی آمده است:

«ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

.. برآنیم تا درمسیر رسیدن به اعتدال فرهنگی برعهدمان با شما بمانیم.. کمتر از دوسال پیش، برآمدن شما از انتخابات ریاست جمهوری ، همراه با حمایت حداکثری اهل هنر، امید گشایش را بخصوص در ما سینماگران برانگیخت. با شما همراه شدیم و همراه ماندیم … اما این روزها نگرانیم .. نگرانِ امنیت صنف و حرفهِ‌مان که از جوانب مختلف گرفتار هجمه گروه‌های قلیلی شده است که دیدگاه‌های سلیقه‌ای‌شان را قانون می‌شمارند و نگاه‌های متفاوت ازخود را برنمی‌تابند و برای اهالی سینما، با وجود رعایت همه چهارچوب‌های قانونی، هرروز سد و غائله‌ای در راه ارتباط با مخاطبین حرفه فراهم می‌کنند. موج فراگیر احساس عدم امنیت حرفه‌ای را در اقشار مختلف همکاران‌مان می‌بینیم و نگرانیم چرا که خطر تبدیل تدبیر و همراهی را به بی‌عملی و بی‌تفاوتی و امید گشایش فرهنگی را به یأس و انفعال و گم کردن مسیرِ تعالی، در گذشته و دراین مسیر مشترک، به تجربه دریافته‌ایم.

جناب آقای رئیس جمهور

…. ما نگرانیم ، چراکه می‌بینیم وعده‌های گشایش و تساهل و امید به آینده ، در باور اهالی سینما، غالباً به درهای بسته و سدهای نهاده در راهی ختم شده که روز به روز گسترده‌تر و قطورتر می‌شوند و نمایندگان عالی و مباشران محترم و قانونی شما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – اگر نگوئیم رضایتمندانه – در برابر این هجمه‌ها به دفعات سر و شانه خم کرده‌اند.

… در حفظ حقوق حرفه‌ای‌مان به مرجعیت نهاد متولی فرهنگ کشور در مهمترین پایگاه‌های قانونی میان ما و شما، یعنی شوراهای پروانه ساخت و نمایش، پای بندیم .. اما نگرانیم ، چراکه قریب به اتفاق اهالی سینما را بیشتر از مسئولان عالی ذیربط درگیر حفظ اعتبار و اقتدار این نهادها، درمقابل سلیقه‌های سیاسی نشسته برجای قانون می‌بینیم. و شاهدیم که تزلزل ، دوگانگی بیان و عمل و تسلیم‌های مکرر مسئولان عالی فرهنگی راه را بر بی‌هویتی و بی‌اعتباری این نهادهای قانونی گشوده‌تر کرده و باعث شده هر روز مدعی جدیدی، با نقاب دلسوزی و وابستگی به حوزه‌ها و سازمان‌ها و سلیقه‌های قدرتمند و آشکار و پنهان قدرت‌های در سایه، برافزودن‌ بندی جدید بر دست و پای سینمای ایران، اهتمام ورزد.

همراهی دلسوزانه اهالی سینما در دوران تصدی مسئولان جدید فرهنگی، گواه برآن بوده و هست که ما و شما ، چشم انداز مشترکی داریم که درسایه قانون اساسی چاره‌ای جز اهتمام به تنوع و تکثر در پیمودن مسیر رو به تعالی فرهنگی کشور و ملت‌مان نداریم.. می‌خواهیم دراین راه بمانیم ، اما از سیطره سلیقه‌ها و قدرت‌های پنهان و آشکاری که بازگشت دوران تک صدایی را در سر می پرورانند ، و از عدم قاطعیت همراهان شما در مبارزه با این مهم نگرانیم.

رئیس جمهور محترم

گفته‌های موجز و روشن جنابعالی در رابطه با هنر و هنرمند و نقش دولت در تحکیم رابطه فرهنگی و حفظ امنیت صنفی هنرمندان از یادمان نرفته و نخواهد رفت و محترمانه می‌خواهیم که مسیر مشترک‌مان را با تکیه و عمل به آنها هموار گردانید. چراکه ادامه وضعیت موجود و تداوم نشانه‌های عدم توجه قانونی و کافی به امنیت شغلی و اقتصادی اهالی سینما، خطر برآمدن شکافی را دراین مسیر می‌دهد که ادامه همراهی و هم رأیی را با مشکل روبرو خواهد کرد.

… موفقیت جنابعالی را در انجام مسئولیت‌های پیش رو از خداوند متعال خواستاریم.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا