فرهاد مهراد قصد داشت «خمینی ای امام» را بازخوانی کند

مجله فرهنگی «هفت راه»- گروه موسیقی: «سید حمید شاهنگیان»، شاعر و ملودی ساز قطعات شاخص و ماندگار موسیقی انقلابی در خلال گفت و گویی تفصیلی که در شماره اول نشریه عصر جدید منتشر شده است، عنوان کرده که «فرهاد مهراد» به وی پیشنهاد داده بود تا سرود «خمینی ای امام» را بازخوانی کند.

016190200_30300-620x330

به گزارش «هفت راه»، در این گفت و گو، شاهنگیان عنوان می کند: «فرهاد مهراد بعد از پیروزی انقلاب، سال ۵۹ برای من پیغام فرستاد که اجازه می خواهم سرود «خمینی ای امام» را بخوانم. هم از دل شکستگی اش بسیار گریز داشتم و هم با توجه به کارهای انقلابی که زمان شاه خوانده بود، نمی خواستم جواب رد به وی بدهم؛ کوچه ها تاریکن، دکونا بستن / خونه ها تاریکن، طاقا شکستن. شعرش را کس دیگری گفته، ولی فرهاد آن را خوانده. یا ترانه از صدا افتاده تار و کمونچه – مرده می برن ، کوچه به کوچه/ نگاه کن مرده ها به مرده نمی رن- حتی به شمع جون سپرده نمی رن / مثل فانوسی اند که اگه خاموشه – واسه نفت نیست ، هنوز یه عالم نفت توشه.»

وی در ادامه می افزاید: «گفتن این حرف ها در آن سال ها جرات می خواست و فرهاد این کار را کرد. با یک استدلال از فرهاد عذرخواهی کردم. گفتم این سرود باید با همان شکل ابتدایی و مردمی باقی بماند.»

آهنگساز سرود «خمینی ای امام» سپس خاطرنشان می کند: «سرود «والاپیامبر» را بعد از این ماجرا خواند. هنوز هم نمی توانم فکر کنم فرهاد مامور بود بیاید این سرود را خراب کند. گاهی فکر می کنم، جفا کردم، به فرهاد نه، به «خمینی ای امام».»

شایان ذکر است که سرود «خمینی ای امام» در سال ۱۳۵۷ با شعری از «حمید سبزواریم و با آهنگسازی «حمید شاهنگیان» توسط گروه کر اجرا شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا