130442400000 تومانی که برای توسعه و ترویج کتابخوانی خرج خواهد شد/ چه نان‌ها که به نام کتاب در روغن نمی‌رود!

مجله فرهنگی هفت راه – گروه کتاب: انتشار لایحه بودجه ارسالی توسط دولت به مجلس، موجب شده است تا اسباب تفریح جدیدی برای خیلی از افراد فراهم شود! سرک کشیدن بین ردیف‌های مختلف این لایحه و همچنین مقایسه ببودجه برخی سازمان‌ها با یکدیگر کاری است که اگر شما هم انجام دهید حتما لحظات شاد و مفرحی برایتان رقم خواهد خورد. اتفاقی که البته مختص به این سال و این لاحه بودجه نیست و سال‌های گذشته هم می‌افتاد.

یکی از بخشهای جالب و قابل توجه در لایحه بودجه، ردیف‌هایی است که در شرح فعالیت بودجه اختصاص داده شده عبارت «برنامه توسعه نشر و ترويج كتابخواني» درج شده است. با مروری بر این ردیف‌ها و جمع زدن رقمی که برای برنامه توسعه نشر و ترويج كتابخواني در کشور در نظر گرفته شده است، انسان تعجب می‌کند که چرا وضعیت کتاب و کتابخوانی در کشور ما در این موقعیت قرار دارد.

130442400000 تومان مجموع مبلغی است که شش سازمان و مجموعه و نهاد در سال بعد بودجه دریافت می‌کنند تا به توسعه و ترویج مطالعه در کشور کمک کنند. مقایسه این عدد با وضعیت کتابخوانی کشور به اندازه کافی می‌تواند بهانه خندیدن شما را فراهم کند. اما نگاهی به اسامی مجموعه‌هایی که این بودجه را دریافت می‌کنند هم می‌تواند بهانه مضاعفی برای این امر را در اختیار شما قرار دهد. اگر هنوز هم دنبال بهانه دیگری می‌گردید بد نیست به این توجه کنید که بودجه «نهاد کتابخانه‌های کشور» که مسئولیتی رسمی، مستقیم و منطقی در جهت ترویج کتابخوانی دارد، تقریبا نصف «موسسه نشر آثار حضرت امام قدس سره» است! یعنی بودجه نویسان محترم اعتقاد داشته‌‌اند موسسه نشر آثار اما دو برابر نهاد کتابخانه‌ها می‌تواند در جهت ترویج کتابخوانی موثر باشد!

جدول زیر را که از جدول لایحه بودجه استخراج شده است ببینید:

(اعداد به میلیون ریال است)

001

آنچهدر بالا گفته شد و در جدول فوق آمد تنها ردیف بودجه‌هایی است که در آنها عبارت «برنامه توسعه نشر و ترويج كتابخواني» به صراحت ذکر شده است. وگرنه تعداد زیادی ردیف بودجه هم وجود دارد که در شرح آنها عبارات دیگری که تقریبا همین معنا را می‌دهد، آمده است.

برای مثال مبلغ  117625 میلیون ریال برای «كمك به مصرف كنندگان كتاب در ساير اقشار جامعه از طريق انتشار كارت اعتباري يا بن ارزشي خريد كتاب» یا مبلغ 274460 میلیون ریال برای «كمك به مصرف كنندگان كتاب در اقشار دانش آموز، دانشجو و طلاب از طريق انتشار كارت اعتباري يا بن ارزشي خريد كتاب» و همچنین مبلغ 73000 میلیون ریال بابت  «كمك به برگزاري مراسم، جشنواره ها، نشستها، هفته كتاب و مسابقات كتاب و كتابخواني» در بودجه در نظر گرفته شده است؛ که از این دست ردیف بودجه‌ها بسیار است.

یعنی علاوه بر رقمی که در ردیف مجموع جدول فوق به آن اشاره شد، میلیاردها تومان هم بودجه برای کارهایی در نظر گرفته شده است که بصورت غیرمستقیم هدفی جز ترویج کتابخوانی نمی‌توان برای متصور شد.

و همه این پولها در حالی خرج می‌شود که وضعیت کتاب و کتایخوانی در کشور ما همینی است که می‌بینید. اگر شما هم کارتان از گریه گذشته است، می‌توانید به این اعداد و ارقام لبخند بزنید!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. در این یک مورد یک گزارش دیگر هم خواندم که به تفصیل سرفصل این چهار میلیارد آمده بود که خیلی مسخره بود. انصافاً اگر جلوی این ویژه خواری ها گرفته شود، عالی می شود. در ضمن یک سوال هم داشتم و آن این است که آیا آماری از این مبالغ در بودچه های سال های گذشته هم دارید یا خیر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا