چرا به جای «من» و «تو»، Manoto باید دست به آرشیو شود؟!

مجله فرهنگی هفت راه – گروه فضای مجازی: مستندهای انقلاب پنجاه و هفت شبکه من‌و تو این روزها نقل محافل رفقا است. در تعطیلات فرصت شد که بخش عمده این مستند را ببینم و این چند نکته به ذهن حقیر می رسد:

اول. این قدر که ما خودباختگی داریم و این مستند را قوی می پنداریم، قوی نیست. تنها دارایی اش همان آرشیوی است که بدست اورده . پیامهایش را غیر هنری و بسیار صریح بیان کرده است. بسیار یک طرفه است و هر انسانی که مقداری اطلاعات از تاریخ دریافت کرده باشد این را متوجه می شود و اشکالاتی امثال آن. اما بالاخره برای کسی که اطلاعاتی نداشته باشد ممکن است موثر باشد.

دوم. اگر انتشار این مستند برای آنها برد محسوب شود، مقصر داخلی اش همه کسانی هستند که آرشیوهای متعدد و متنوعی از تاریخ انقلاب در اختیار دارند و از آنها استفاده نکردند. همین ارشیوی که این شبکه از آن استفاده کرده است، اگر در اختیار اهالی انقلاب قرار داشت ده ها بلکه صدها مستند قوی تر از آن می ساختند.

zimg_001_26-500x300

گذشته ها گذشته. اما برای آینده این نکته مهمتر است که مقدار زیادی از آرشیو وجود دارد که هنوز دست آنها نیست. این مهمترین دارایی و فرصت انقلاب است. اگر در اختیار عناصر انقلاب قرار گیرد، کشور را در موقعیت فعال قرار می دهد و می شود صدور انقلاب و اگر دست روی دست بگذاریم، دیگران این کار را نحواند کرد

بارها در جمع دوستان تاکید شده است که دوره رکود و زندگی عادی گذشته است. شما یا باید در حال حمله باشی و هم بمانی و هم پیش بروی و یا به شما حمله می شود و از بین می روی. حالت میانه ای در عالم وجود ندارد. ماندن مساوی شده است با حمله در اقتصاد اگر بنگاه تان به فکر صادرات نباشد، دیگران بازار شما را خواهند گرفت و همانی را هم در اختیار داشتید دیگر نخواهید داشت.

در سیاست انقلاب را یا صادر می کنید و یا اگر نه دیگران چیز دیگری را به کشور شما صادر می کنند. این طور نیست که بگویید انقلاب را صادر نکنیم و تلاش کنید دیگران هم به شما چیزی را صادر نکنند. اگر می خواهید آن چیزی را که دارید حفظ کنید باید آن را نشر و توسعه بدهید و جهانی کنید.

این از خواص عصر ارتباطات و جهانی شدن و امثال آن است. در هر عرصه ای باید به آن توجه کرد.
آرشیوهای قبل از انقلاب که گوشه ای اش را در این مستند گذاشته اند از دارایی های اساسی کشور برای صدور انقلاب است. آرشیوهای بعد از انقلاب، آرشیوهای جنگ ، آرشیوهای وقایع کوی دانشگاه ، آرشیوهای فتنه هشتاد و هشتاد و امثال آن هم دارایی های مهمی هست که دارد خاک می خورد یا در صدا و سیما و یا در جاهای دیگر

چند روز پیش دوستانی خاطرات فتنه هشتاد و هشت را تعریف می کردند که انتشار همانها الان کلی برای کشور فرصت محسوب می شود! اما کسانی که مسئول این کارها هستند کماکان غافلند.

به هر حال قدر آرشیوهایی که نظام در اختیار دارد را نمی دانیم و از آن استفاده نمی کنیم لذا منفعلیم. آرشیوها را باید گشود تا زمینه صدور انقلاب فراهم شود
حاشیه. به نظرم باید اشراف اطلاعاتی بر این شبکه ها زیاد تر بشود و این طوری نباید که کشور غافلگیر شود! شاید هم اشراف بوده ولی نتیجه تلاش ها شده این. الله اعلم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا